Vrijeme je za budjenje


Cijelog života igram za neki  tim. Od malena učena da je najbolje biti “ zlatna sredina” – ne ističi se, uklopi se,  kako drugi tako  i ti, gdje drugi ti za njima, ćuti ne odgovaraj, ne skreći pažnju na sebe…ogrni se runom drtuštveno prihvaćene osobe i mekeći u stadu svojih vršnjaka.  I bili su potpuno u pravu moji roditelji  kao i većina roditelja naše generacije, jer su  imali samo jednu želju- obezbijediti nam  što bezbolnije odrastanje.  Poštediti nas svih malograđanskih osuda,  stigmi primitivaca, ismijavanja, podrugivanja  sa kojima se jedno dijete teško nosi. Vjerovatno su se zbog toga, brižno  njegovali moji strahovi i sputavali me da  iskoračim naprijed. Najsigurnije sam se osjećala  u grupi. Svaki individualni performans, bio je prava mala noćna mora.  Igrati folklor, trenirati rukomet, biti u izviđačima, bila je sigurna zona u kojoj sam se osjećala zaštićeno, korisno  i sretno. Dijeliti zasluge tima, pohvale pa i kritike.  Tu si a ustvari te nema.  Zrno u punoj šerpi pasulja.  Nimalo važan, bez svakog pa i bez tebe se može, svako je zamjenjiv, pa i ti…I zaista počneš vjerovati, da je jedina ispravna borba, ona  koju vodiš za druge, sa drugima.  Uz potpuno odustvo kritičkog mišljenja,  ne postavljaš pitanja,  živiš istinu- da dobar čovjek je  jedino onaj koji se nesebično daje, koji ne vodi  računa o svojim potrebama, već ih  stavlja u službu cilja i interesa  grupe kojoj pripada.  
Možeš izvesti fintu stoljeća, proči kroz odbranu Titana, vanljudskim naporima  baciti se u prostor od devet metara, dati odlučujući gol…na semaforu nema tvog  imena.  Samo broj, kao rezultat tima.  I to je potpuno ok, da nema one druge strane medalje.  Tapšat će te svjetina po ramenu neko vrijeme, hvalit će se vremenom koje ste proveli zajedno, do sledećeg meča i kobnog dana kada Talija prikunja malo a  ti pri stopostotnoj šansi  promašiš  čisti zicer! E tu ste ga ugasili! Naglasniji  u hvali, još  glasniji bit će u pokudi.   Ostaneš sam na terenu, u praznoj hali, bez publike, sa ugašenim svjetlom.  Na klupi nema nikog, tribine su se ispaznile. I onda , u najakustičnijoj i zastrašujućoj  tišini, uz snažan huk srca, shvatiš da jedini dres koji trebaš nositi je onaj koji sam  skrojiš,  u boji svog osjećaja  i za koji ćeš bez pogovora ginuti, do poslednje kapi  krvi  do poslednje graške znoja.
Ako deset godina djetinstva stavim po strani , ostaju mi tri decnije iskustva  veoma turbulentnog privatnog i profesionalnog života.  Ima tu stvari na koje baš i nisam ponosna, riječi , ljudi , djela koje bih voljela da sam prespavala, nikad srela, nikad izgovorila. Al kako se sve dešava sa razlogom, učim I dalje biti zahvalna svakoj svojoj mani, grešci, pogrešnom izboru i zdravom razumu da ih prihvatim kao takve.  Kako nisam osoba koja uživa u samosažaljenju  i koja “ po stare dane”   pronalazi alibi u nekim “ traumama iz djetinjstva”, preostaje mi jedino da  dam sve od sebe I postanem  najbolja verzija svojih, rođenjem datih mogućnosti.  I da mogu vratiti vrijeme, toliko stvari ne bih prećutala. Borila bih se svim srcem, svom svojom snagom, da kažem i glasno izgovorim – to je moje. To pripada meni.  Toliko divnih ideja, projekata, koje sam najčešće svojevoljno  prepuštala  na zaslugu timu , pa i onih koji su mi otuđeni bez pristanka  i saglasnosti. 
Prije nekih dvadesetak godina, volontirajući  u nevladinog organizaciji,  pošalju me na seminar  o ljudskim pravima- “ Školica Demokratije”  u organizaciji Fonda za demokratiju iz Beograda. U predivnom ambijentu  hotela na Palićkom jezeru, slušali smo eminente predavače iz oblasti  prava, ekonomije,  tada aktuelne opozicione političare  sistemu Slobodana Miloševića. Dragoljub Mićunović, Vesna  Pešić , samo su neka od imena. Bilo je to ljeto pred početak mojih studija i preseljenja u Beograd, godina čuvenog petog oktobra.
Četvrtog ili petog dana seminara podijele nas u grupe po četvoro/ petoro, da na način koji sami želimo, predstavimo  socijalno – ekonomsku situaciju u svojoj državi . U mojoj grupi, dvoje iz Srbije, Mađar iz Vojvodine i ja. Odlučimo se za igrokaz. Glumački performans, kojim smo predstavili stanje u porodici, nasilje nad ženom, medijski mrak,  političku torturu, sa vrlo jasnom porukom na kraju. E ta poruka je moja. Sinula je sasvim slučajno, dok sam šetajući pored jezera, razmišljala o našoj prezentaciji.  Ushićena, okupila sam grupu i rekla – ljudi imam sjajnu ideju. Nećemo puno pričati, performansom izražavamo  naše viđenje a  zaključak je samo jedno-  Vrijeme je za buđenje!!!  I sjetim se malog zelenog budilnika iz mamine i tatine spavaće sobe. Nacrtam ga na flip chart papiru, sa kazaljkama  podešenim u pet do dvanaest. Ekipa oduševljena,  ostali učesnici  takođe-a posebno opozicioni lideri, koji su po završetku predstavice,  ustali I dugim aplauzom pozdravili našu prezentaciju. Sjećam se da mi je  Vesna Pešić , vidno uzbuđena, sa suzama u očima čestitala  na ideji, prikazu i snažnoj poruci.

Preselim se u Beograd, počinju demonstracije i vraćajući se sa Fakulteta vidim cijeli grad oblijepljen plakatima. Na njima nema puno toga, samo jasna poruka – Vrijeme je za buđenje i mali budilnik iz Škaljara, jedne spavaće sobe na trećem spratu. Sretna i bijesna u isti mah, pozovem popodne Nemanju organizatora seminara , da mi objasni kako su iskoristili slogan bez pitanja i saglasnosti? Pa to je vlasništvo organizatora, reče iz cuga - sve što se producira tokom seminara, pripada  nama.  I zaključak- treba da ti bude drago!  Realno, da !  Imati osamnaest godina i gledati svoju misao kako nosi cijelu jednu ideju, pokret i bunt, nije mala stvar. Ali ipak- to je moje! Moje! Nema to veze sa Egom, kočopernim punim samoljublja  klipanom. Stvar je otimanja, prisvajanja, eliminisanja pojedinca bez obzira  što se radi o plemenitom cilju. Po principu- Niđe niko za jednog a jedan za sve.  Nemoćna da bilo što uradim, pričala sam svojim poznanicima sa fakulteta o istoriji krilatice…vidjela sam nevjericu u njihovim očima. Porugu, podsmijeh, isti onaj  od kojih su me roditelji htjeli  sačuvati svojim savijetima. Natpisi na pamfletima, majicama žarili su mi oči  svo vrijeme trajanja protesta. Bez borbe, bez želje da išta uradim, propustila sam možda svoj najveći projekat ikad.  I ućutala sam, zapravo ćutala sve do danas. Jer više ne vjerujem u bajku o timu i timskom radu. Jer je kao i sve plemenito, obesmišljeno sitnim i krupnim interesima moćnih. Jer se pričom igra sa osjećanima. Sa onim osnovnim, bazičnim kao što su pripadnost i prihvatanje.  Lijepo je biti dio tima, al nije grijeh  poštovati svoju osobenost. Nije nekulturno pričati o svojim vrijednostima. Skromnost jeste vrlina nemislećeg , neslobodnog čovjeka. Jer je lažna. Jer je najčešće proizvod straha od negativne percepcije I mišljenja drugih ljudi.  Jer na kompliment i hvalu ne umijemo reći –hvala. Stvara osjećaj nelagode. A ono što je nelagodno nije lijepo i nije ljubav. Prema sebi, prije svega.
  Vrijeme ja da umjesto kolektivu, budete lojalni sebi, da ponosno ponesete svoju drugačijost, svijetu poklonite svoju maštu i kreativnost. Vrijeme je za hrabrost,  vrijeme je da se usudite, da poslušate srce, ponosno prošetate boje svog dresa …jeste, vrijeme je za buđenje !   

Comments